2. Основна частина

Тема нашого семінару, на перший погляд, здається звичною. Говорячи про будь-які питання в освіті, ми обов’язково зважаємо на підвищення професійної компетентності педагога. На даний час наука має у своєму розпорядженні певний обсяг знань, використання яких у педагогічній діяльності є важливою умовою становлення професійно компетентного педагога, педагога-дослідника, здатного вдосконалювати освітній процес, направляти його на вирішення завдань особистісного становлення та розвитку як дітей, так і самого педагога.
           
Отже, починаємо.
Пропонуємо вправу на рефлексію— «Дерево професійного розвитку».
           
     Кожен колір листочків відповідає певному етапу розвитку професійної компетентності. Пропоную визначити, на якому етапі Ви перебуваєте.
 
У своєму професійному розвитку кожен педагог проходить кілька етапів:
  • оптант— вибір професії; (фіолетовий)
  • адепт— учень у професійному закладі освіти; (зелений)
  • адаптант— спеціаліст-початківець, який опановує основи професійної діяльності; (синій)
  • інтернал— фахівець, який успішно виконує основні професійні функції; (жовтий)
  • майстер— фахівець, який має досвід та може поділитися ним з іншими працівниками; (помаранчевий)
  • наставник— авторитетний майстер, який передає досвід початківцям, стежить за їхнім професійним зростанням. (червоний)
 

 
    Для того, щоб розуміти тему семінару, пропоную визначити основні поняття:
Компетентність — характеристика реального фахівця. Її можна оцінити за результатами діяльності педагога.
Компетенція — характеристика професійної діяльності.
 
Педагог компетентний, якщо володіє певними компетенціями та реалізує їх у своїй діяльності. Кожна компетенція містить три складові:
 

Складова

Зміст

Когнітивна

Система педагогічних і спеціальних предметних знань

Операційно-технологічна

Методи, технології розвитку, навчання та виховання дітей раннього та дошкільного віку; способи педагогічної взаємодії

Особистісна

Етичні та соціальні позиції й установки, особистісні якості педагога, які впливають на його професійну діяльність

 
    Професійна компетентність педагога— це сукупність теоретичних знань, практичних умінь, навичок, досвіду, особистісних якостей спеціаліста, що дають йому змогу здійснювати професійну діяльність відповідно до державних стандартів.
Професійна компетентність вихователя складається з шести компетенцій:
  • Інформаційна
  • Методична
  • Організаційна
  • Психолого — педагогічна
  • Комунікативна
  • Валеологічна
            Ми живемо й працюємо в часи реформ, а реформа не відбудеться, якщо не переорієнтується педагог. Це не чиїсь забаганки. Це вимога часу.
Які б гарні закони держава не приймала, якщо вона не має компетентного педагога, вона не матиме й компетентного покоління.
Які ж якості компетентного педагога?

Вправа «Мозкова атака»
    Запишіть основні якості компетентного педагога. Прокоментуйте.
Узагальнимо та доповнимо ваші відповіді:

Основними якостями компетентного педагога є:
  • ерудиція, знання свого предмета, останніх досягнень науки й техніки, новітніх технологій і методів.
  • бачення перспективи, уміння прогнозувати, застосовувати різні методи самоконтролю й самопізнання
  • прагнення до самовдосконалення, бажання підвищити свій фаховий рівень;
  • розширення блоків професійних знань, практичний аналіз і планування своєї діяльності, корекцію професійних стереотипів.

    Для вирішення завдання формування професійної компетентності педагога треба постійно шукати сучасні форми і методи роботи, залучати педагогів до активної діяльності.
   Вихователь-методист може використовувати як традиційні, так і нетрадиційні форми роботи. Більш детально з цими формами можна ознайомитись НАТИСНУВШИ СЮДИ
     Сучасна освіта неможлива без упровадження інноваційних форм і методів, які роблять педагогічний процес більш якісним, а, отже, і більш продуктивним.
    Науковцями та практиками доведено й загальновизнано, що інтерактивна освіта стимулює пізнавальну діяльність  і  сприяє формуванню професійних компетентностей.
    Класифікація інтерактивних технологій включає:
  • інтерактивні технології корпоративного (групового) навчання –педагогічна технологія, що застосовується в навчальній роботі учасників у групах і робить їх відповідальними за навчання одне одного; при цьому кожен  особисто підзвітний за своє навчання. До даного виду інтерактивної  технології належать робота в парах, ротаційні трійки, «Карусель», «Акваріум», робота в малих групах;
  • інтерактивні технології колективно-групового навчання, що передбачають спільну фронтальну роботу всіх учасників. До даного виду відносять методи обговорення проблеми, мозковий штурм, «відкритий марафон», дерево рішень, методику «навчаючи – учусь» тощо;
  • технології ситуативного моделювання – це рольові та ділові  ігри, організаційно-діяльнісні ігри, ігрове моделювання явищ, розігрування  ситуацій;
  • технології опрацювання дискусійних питань – широке  і   публічне обговорення суперечливого питання із використанням методів:   «прес», дебати, дискусії, круглі  столи, форуми, симпозіуми тощо. 
    Сьогодні, 
ми детальніше розглянемо інтерактивні технології корпоративного (групового) навчання.
Метою корпоративного навчання є оперативне формування професійних компетентностей, що передбачає максимальну їх реалізацію в реальній освітній ситуації й виражається в зміні поведінки педагогів, підвищенні якості та продуктивності їх праці.
Зазначена мета визначає завдання інноваційної діяльності та пріоритети корпоративного навчання:
  • розвиток інноваційного мислення;
  • формування професійних компетенцій;
  • генерування нових знань;
  • корекція організаційної культури  закладу освіти відповідно до нової стратегії;
  • гнучкість і конструктивність рольової поведінки.
            Найпоширенішими методами корпоративного навчання є баддінг, шедоуінг, менторство, тьюторство, коучінг, секондмент, фідбек й інші. Деякі слова нам відомі, деякі нові. Давайте спробуємо з’ясувати, що ж вони означають.
Вправа “Асоціація”
        Пропоную вам записати слово — асоціацію, емоцію, пояснення до назви методу корпоративного навчання.
Не потрібно формулювати визначення, шукати значення слова. Просто напишіть перше, що спало на думку.
Баддінг (партнер) - це....
шедоуінг (тінь) - це .....
секондмент (відрядження) - це...
менторінг (обмін) - це ......
коучінг (еврика) - це......
тьюторство (координація) - це .......
            Узагальнимо та розширимо ваші відповіді.
Баддінг, шедоуінг, 
секондмент, менторінг, коучінг, тьюторство насправді є різновидами наставництва. Відрізняються ці методи позицією наставника.

Методи корпоративного навчання

Назва

Ключове слово

Трактування

Баддінг  (budding)

партнер

Включення педагогічного працівника в процес діяльності іншого педагога

Шедоуінг (shadowing)

тінь

Спостереження за процесом роботи

Секондмент (secondmеnt)

відрядження

Стажування, ротації

Менторінг (mentoring)

обмін

Цілеспрямована передача досвіду

Коучінг (coaching)

еврика

Розкриття потенціалу особистості педагога

Тьюторство (tutoring)

координація

Супровід процесу навчання, обговорення досвіду перенесення отриманих знань у реальну практику

 
Слід відзначити, що корпоративна освіта може реалізовуватися в очній формі (фізична присутність працівників) і в онлайн форматі: за допомогою різних форм віртуального спілкування та хмарних технологій.