3. Технологія віртуального спілкування

 Одну з технологій віртуального спілкування, а саме блог, розглянемо детальніше.

Освітню роботу сучасного педагога неможливо уявити без використання текстових й табличних процесорів, мультимедійних презентацій, відеороликів, аудіо записів тощо. Крім того, педагоги дошкільної освіти створюють власні сайти, за допомогою яких транслюють інформацію про себе, свої досягнення, беруть участь у різноманітних мережевих освітніх проектах, висвітлюють навчальні матеріали, власні розробки, організують тематичні заходи на території ЗДО та поза його межами. Усе це сучасні технології колективного розроблення онлайнових ресурсів, що мають назву Веб 2.0. Найпопулярнішими серед таких сервісів серед педагогів є освітні блоги.

Блог (від англ. weblog (blog) – мережний журнал) – це тип веб-сайту (до десяти сторінок), основний зміст якого – короткі записи (текст, зображення, посилання, мультимедіа), що додаються регулярно й мають назву «пости». Пости на такому сайті публікуються у зворотному порядку.

Класифікація блогів:

За авторським складом:

  • Особисті
  • Загальні
  • Групові

За змістом:

  • тематичні
  • загальні

 

Можна зазначити функціональні можливості блогу:

  • дидактична,
  • загальнокультурна,
  • інформаційно-комунікаційна,
  • науково-методична,
  • психологічна,
  • соціальна.

 Розглянемо функції педагогічного блогу детальніше.

Функції педагогічного блогу

Дидактична функція

Реалізується через різноманітні наочні матеріали, у тому числі, під час читання статей, їх коментування, перегляду та аналізу аудіо та відеоматеріалів, участі в онлайн-дискусіях, під час застосування мультимедійних ігор тощо.

Загальнокультурна (інтелектуальна) функція.

Під час пошуку та підготовки цікавої інформації педагог (блогер) накопичує нові знання, збагачує досвід, підвищує творчий потенціал, розширює межі спілкування із батьками, колегами, громадськістю, у тому числі, з іншомовним контингентом. Спілкування із іноземцями спонукає до вивчення незнайомої мови. Деякі дослідники виділяють цю функцію окремо і називають її лінгвістичною, оскільки листування відбувається різними мовами світу.

Інформаційно-комунікаційна функція

Простежується під час спілкування педагога з колегами різних міст або країн, які знаходяться в рівних умовах і можуть обмінюватися своїми поглядами і думками щодо опублікованих посилань на інформаційні матеріали, розміщені в мережі Інтернет, супроводжуючи їх короткими коментарями та анотаціями. У свою чергу, інші читачі копіюють та поширюють цю інформацію далі й далі, і дійсно актуальні теми можуть дуже швидко облетіти усю мережу.

Науково-методична функція

Простежується під час публікації у ньому конспектів занять, заходів, проведених вихователем, використання мультимедійних засобів (презентацій, відеофільмів, ігор), що збагачує творчі задатки педагога.

Психологічна функція.

Блог (онлайн-щоденник) є хорошим засобом для рефлексії. Крім того, це дієвий засіб для самоорганізації та співвіднесення з особистим досвідом інших. Блогер отримує можливість презентувати себе, соціалізуватися.

Соціальна функція.

Блог є надійним засобом для формування віртуального педагогічного співтовариства, що стимулює взаємодію педагогів під час обміну цікавою інформацією і коментування матеріалів. Робота в блозі дозволяє спілкуватися з колегами, що живуть і працюють на великій відстані.

Створюючи свій блог, можна використати, наприклад, таку структуру:

  • Головна сторінка;
  • Професійні досягнення;
  • Із власного досвіду;
  • Лайфхаки;
  • Корисні посилання;
  • Для Вас, батьки;
  • Питання-відповідь.

 

Назва сторінки

Зміст сторінки

«Головна сторінка»

Може містити коротку автобіографію педагога, життєві постулати, якими керується педагог у професійній діяльності та авторську поезію, присвячену освітянам.

«Професійні досягнення»

У рубриці можна ознайомитися із документами, що підтверджують участь педагога в освітніх заходах з метою підвищення професійного росту.

«Із власного досвіду»

Може ознайомлювати читачів блогу з інноваційними методиками, які, наприклад, застосовуються під час освітнього процесу в ЗДО, практичні розробки.

«Лайфхаки»

Рубрика зацікавить інформацією, яка випробувана на власному досвіді та удосконалена в процесі багаторазового використання. Можна, наприклад, розмістити  рецепти, для виготовлення пластиліну «Play-Doh», відео із ранковим привітанням, різні дослідження і лайфкахи.

«Корисні посилання»

Можна розмістити посилання на офіційні сайти в галузі дошкільної освіти, а саме: Міністерство освіти і науки України, Освіта.ua, Методичний портал тощо.

«Для Вас, батьки»

Рубрика блогу містить матеріали, які сприятимуть активному залученню батьків до участі в освітньому процесі, підвищенню їх педагогічної культури, формуванню відповідального та усвідомленого ставлення до ролі батьківства.

«Питання-відповідь»

Ця рубрика -   своєрідний зв'язок між автором блогу та відвідувачами. Адже тут можна поставити питання, написати відгук, чи, просто, пораду. Серед контингенту відвідувачів блогу можуть бути колеги по роботі, батьки дітей групи, колишні одногрупники педагога та анонімні користувачі.

 

Переваги блогу:

  • обмін інформацією, миттєва її доставка у будь-яку частину світу,
  • постійний зворотній зв'язок з родиною, громадськістю
  • можливість співпрацювати з іншими педагогами, закладами, освітніми видавництвами та організаторами конкурсів.
  • можливість створити умови для взаємодії учасників освітнього процесу,
  • удосконалення інформативності батьків та колег,
  • формуванню цілісного позитивного іміджу  закладу дошкільної освіти,
  • здійснення обміном педагогічного досвіду, стимулювання творчої активності педагога

     Як відомо, одним з професійних завдань педагога є організація ефективної взаємодії з батьками. Створивши власний блог, педагог зможе використовувати його, як інструмент для:

  • надання батькам психолого-педагогічні консультації з окремих питань виховання і освіти дітей, залучення їх до педагогічної самоосвіти, до спільної участі в освітньому процесі малюків;
  • проведення анкетування та опитування серед батьків;
  • інформування батьків з результатами навчання дітей шляхом публікації робіт вихованців, розміщення відео з навчальних занять;
  • забезпечення зворотного зв’язку з батьками та ін.

Вихователі, співпрацюючи зі своїми колегами, можуть використовувати блоги для:

  • організації проектної діяльності,
  • розміщення оголошень про різні конкурси та їх результати,
  • новини в галузі дошкільної освіти,
  • для розміщення гіперпосилань на інші блоги вихователів,
  • для публікації власних методичних розробок,
  • отримання методичних рекомендацій з тем, що зацікавить колег;
  • проведення педагогічних або наукових дискусій.

 Інформація, яку можна розмістити в блозі:

  • − перехід на сайти міністерства, відділів освіти, бібліотеки, на блоги інших педагогів, а також на корисні дитячі сайти;
  • − документацію закладу освіти, методичні рекомендації для педагогів, електронні версії підручників, проектну діяльність, презентації занять.
  • − інформацію для батьків;
  • − виховну роботу, фотоальбом, відео, сторінки здоров’я, цікавинки для педагогів та батьків вихованців, вітання дітей з іменинами, з Днем народження;
  • − оголошення, новини, архів.

Поради щодо ефективної підтримки освітніх блогів, а саме:

  • − цікавий та корисний контент;
  • − налагоджена ефективна комунікація;
  • − чергування статей-теорій та статей з конкретними прикладами;
  • − наявність посилань на основне джерело.


З ТИПОВИМИ ПОМИЛКАМИ, ПРИ СТВОРЕННІ БЛОГУ, МОЖНА ОЗНАЙОМИТИСЬ, НАТИСНУВШИ СЮДИ.