АНАЛІЗ ЄВРОПЕЙСЬКИХ СИСТЕМ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ

Вивчення досвіду професійної підготовки педагогів у розвинених європейських країнах відкриває нові можливості для удосконалення системи безперервної педагогічної освіти в Україні в умовах її адаптації до вимог загальноєвропейського освітнього простору.

АВСТРІЯ

Прогресивними ідеями австрійського досвіду професійної підготовки педагогів, які можуть регламентуватися як підстава для модернізації вітчизняної освіти є:

  • диверсифікація (багатогалузевість) педагогічної системи освіти та підготовка бакалаврів і магістрів;
  • гібридизація (об,єднання різних форм, напрямків) професійного навчання педагогів;
  • кластеризація (розбиття об,єкту на окремі частини) при проведенні реформ у педагогічній системі освіти;
  • тьюторство – як одна з провідних форм організації навчання. 

ВЕЛИКА БРИТАНІЯ

Ключові ідеї  системи  неперервної педагогічної освіти:

  • планомірна профорієнтаційна робота з абітурієнтами на педагогічні спеціальності;
  • різноманітність організаційних форм і методів професійної підготовки;
  • розроблення індивідуальних траєкторій професійної підготовки;
  • науково-методичний супровід випускників педагогічного вищого навчального закладу,  надання професійної допомоги молодим фахівцям у вирішенні різноманітних педагогічних проблем.

 

ДАНІЯ

  • Втілення данської концепції «Поваги до незалежності освіти», що сприяє спільній участі держави і громадськості в освітніх процесах.
  • Запровадження переходу до громадської політики управління освітніми змінами, використовуючи принципи ринкової системи та загальнонародного обговорення.
  • Активне впровадження інноваційного навчання у практику  педагогічної освіти з наголосом  на технологіях проектного, проблемного, інтерактивного навчання та інформаційно- комунікативних технологій. 

КАНАДА

  • розробка нових Державних стандартів підготовки бакалаврів і магістрів з метою посилення конкурентоспроможності на ринку праці вітчизняних педагогів;
  • створення теоретичної основи для оновлення змісту підготовки педагогів відповідно до досягнень педагогічної науки;
  • забезпечення  технічної і технологічної модернізації засобів навчання;
  • забезпечення системності та функціональності здобуття студентом знань з метою надання йому можливості розпочинати педагогічну діяльність після успішного закінчення будь-якого освітньо-кваліфікаційного рівня;
  • участь регіональних методичних об’єднань у моніторингу професійних вимог до педагогів;
  • впровадження інклюзивної освіти у ВНЗ.

 

КІПР

  • організація роботи педагогічної інтернатури з метою професійної адаптації новопризначених педагогів;
  • організація підготовки менторів, які відповідають за процес адаптації новопризначених педагогів до умов професійної діяльності у закладі освіти;
  • організація підготовки магістрів не за спеціальностями, а за міждисциплінарними програмами, що є більш гнучкими та налаштованими на сучасні потреби освіти;
  • широке упровадження у професійну педагогічну підготовку дисциплін з європейським компонентом. 

НІМЕЧЧИНА

  • розвиток стратегічного партнерства і мережної взаємодії  ВНЗ-партнерів;
  • запровадження фахової переддипломної практики;
  • запровадження багатоваріантних моделей і програм здобуття педагогічної освіти для забезпечення диференційованої підготовки педагогів;
  • поглиблення практичної спрямованості професійної підготовки шляхом збільшення тривалості педагогічної практики студентів;
  • веб- орієнтоване навчання;
  • розширення спектру науково-дослідницької самостійної післядипломної роботи студентів.

 

ТУРЕЧЧИНА

  • міждисциплінарне і міжнародне співробітництво в розробці та проведенні навчальних курсів, нових методик навчання та виховання з метою формування конкурентоздатного працівника освітньої галузі;
  • забезпечення студентської та викладацької мобільності на державному рівні;
  • використання засобів масової інформації з метою висвітлення та адаптації кращого педагогічного досвіду;
  • створення на базі кращих освітянських закладів  країни експериментальних центрів, опорних шкіл, лабораторій для опрацювання виховних інновацій, розповсюдження передового досвіду педагогічних працівників; 

ФІНЛЯНДІЯ

  • доступність, рівноправність, творчість педагогів;
  • мультидисциплінарність, когнітивність і колобораційність;
  • соціально-гуманістична спрямованість професійної підготовки і соціальна  відповідальність;
  • тісна інтеграція теоретичного та практичного навчання;
  • сучасна матеріально-технічна база та повне державне фінансування.